Avatar

Edy Veneziano

Member since: jeudi 1 janvier 1970
Last Visit: mardi 9 janvier 2018
Informations
Details
Prénom
Edy
Nom
Veneziano
Organisme d'appartenance
Université Paris Descartes
Corps
Professeur des universités
Statut Membre
Membre principal
Habilité à diriger des recherches à l'ED 139 ou à l'ED 180
oui
Adresse professionnelle
Institut de Psychologie 71 Avenue Edouard Vaillant 92100 Boulogne Billancourt
Site perso
http://www.modyco.fr/fr/component/jsn/veneziano.html?Itemid=
Information institutionnelle
Statut au laboratoire
Emérites
Parcours universitaire
Titre de la thèse
Formal ans structural precursors of language
Directeur de thèse
Itzhak M. Schlesinger et Charles Greenbaum (Université Hébraique de Jerusalem) Hermine Sinclair-de-Zwart (Université de Genève, Suisse)
Ecole Doctorale de rattachement
Université Hébraique de Jerusalem
Cotutelle
Oui
Université de cotutelle
Université de Genève, Suisse
Présentation
Français

 Formée aux Etats Unis (Boston University, Tufts University) et à la FPSE de l'Université de Genève, Edy Veneziano a travaillé plusieurs années à la FPSE de l'Université de Genève dans l'équipe de psycholinguistique dirigée par le Prof. Hermine Sinclair de-Zwart. Professeur des Universités en France depuis 1993,  elle est actuellement professeur de psychologie du développement langagier et sociocognitif à l'Institut de Psychologie de l'Université Paris Descartes où elle enseigne l'acquisition du langage et le développement socio-cognitif. Elle est membre associée au Laboratoire de Psychopathologie et Processus de sSanté de l'Université Paris Descartes (EA 4057) et Responsable de l'Axe 1 "Langage et cognition dans l’acquisition et les dysfonctionnements du langage oral tout au long de la vie" du GDR  ADYLOC , CNRS 3095 "Langues, langage oral, cognition : Acquisition et dysfonctionnements - nouvelles approches" diigé par Maya Hickmann

Domaines de recherche:

Acquisition première et ultérieure du langage, structures et fonctions communicatives; 

Développement des compétences narratives et procédures d'intervention pour l'évaluation et l'apprentissage -

Développement typique et atypique (autisme et dysphasie)

 

Organisation de Conférences récentes:  

N&I 2015, Narrative and Interaction, Paris, France. 10-12 Juin 2015 (avec Josie Bernicot);

NIL2012 Narration, Intervention et Littératie, Paris, France. 6-7 Septembre 2012;

Variation in first and second language acquisition: comparative perspectives, Paris, France, 7-9 juin 2011 (avec M. Hickmann et H. Jisa) ;                            

Communicative and symbolic behaviors in autistic children, Paris, France, 4-5 Février 2011 (avec L. Danon-Boileau  et M.H. Plumet);

Grammaticalization and language acquisition, Paris, France, 25-26 Mars 2010 (avec D. Bassano).

 

Publications Récentes

Veneziano, E. & Nicolopoulou, A. (Eds), (to appear). Narratives, Literacy and other skills: Studies in intervention. Studies in Narratives Series. Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.

Veneziano, E & Plumet, M.H. (to appear).Promoting narratives through a short conversational intervention in typically developing and high-functioning children with ASD. In Veneziano, E. & Nicolopoulou, A. (Eds), Narratives , Interventions and Literacy: Promoting narrative proficiency and other skills Studies in Narratives Series. Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.

Veneziano, E. & Bartoli, E. (In press). Development of narrative skills in children and their relation to executive functions. Preliminary study. In Rosell-Clari, V., Cervera Crespo, T. & Hernández-Sacristán, C. (In press). Language and Executive Functioning: A Multidisciplinary Perspective. Ed. Tirant Lo Blanch. Valencia.

Veneziano, E. (2017). Talking about the nonliteral: Internal states and explanations in child-constructed narratives. Psychology of Language and Communication, 21(1), 134-151.  DOI: 10.1515/plc-2017-0007

Veneziano, E. &, Parisse, C. (2017). Retrieving the meaning of words from noun and verb grammatical contexts: Interindividual variation in a comprehension study of 2- to 4-year-old French-acquiring children. In M. Hickman, E. Veneziano, & H. Jisa, H. (Eds), Sources of variations in first language acquisition:  Languages, contexts, and learners (pp- 81-101). TILAR Vol. 22, Amsterdam/The Netherlands: John Benjamins.

Veneziano, E. (2017). Noun and Verb categories in acquisition: Evidence from fillers and inflectional morphology in French-acquiring children. In Vapnarsky, V. & Veneziano, E. (Eds), Polycategoriality and lexical categories: cross-linguistic, cross-theoretical and language acquisition approaches. Amsterdam,The Netherlands: John Benjamins.

 

Hickman, M., Veneziano, E. & Jisa, H. (Eds). (2017) Sources of variations in first language acquisition:  Languages, contexts, and learners. TILAR Vol. 22, Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins

Vapnarsky, V. & Veneziano, E. (Eds). (2017) Polycategoriality and lexical categories: cross-linguistic, cross-theoretical and language acquisition approaches. Studies in Language Companion Series. Amsterdam,The Netherlands: John Benjamins

Veneziano, E. (in press). Learning conversational skills and learning from conversation. In A. Bar-On & D. Ravid (Eds.), Handbook of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.

Veneziano, E. & Clark, E.V. (2016) Early verb constructions in French: adjacency on the left edge. Journal of Child Language, 43, 1193-1230.

Veneziano, E. (2016). The development of narrative discourse in French by 5 to 10 years old children: Some insights from a conversational interaction method. In J. Perera, M. Aparici, E. Rosado, and N. Salas (Eds.), Written and Spoken Language Development across the Lifespan: Essays in Honour of Liliana Tolchinsky (pp. 141-160). Literacy Studies series, Springer Publishers.

Bartoli , E., Veneziano, E. & Smorti, A. (2016). Coherence and mental reference in French-speaking children's narratives: Comparing the effects of two intervention procedures. RIPLA Journal of Applied Psycholinguistics, XVI (1), 69-89.

Veneziano, E. (2015). Théories de l’esprit et acquisition du langage chez le jeune enfant. Spirale, 75, 119-136.Numéro coordonné par P. Ben Soussan et M. Latuillière, “Les lieux d’accueil de la petite enfance construisent-ils de nouvelles parentalités ?” .

Veneziano, E. (2015). Compétences pragmatiques, théorie de l’esprit et non linéarité discursive chez l'enfant. Travaux linguistiques du Cerlico, 28, 181-194.

Plumet, M.H. & Veneziano, E.   (2014). Typical and Atypical Pragmatic Functioning of ASD Children and Their Partners: A Study of Oppositional Episode in Everyday Interactions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45 (1), 53-67.

Veneziano, E. (2014). The development of conversational skills. In P. Brooks, V. Kempe, J. G. Golson (eds.), Encyclopedia of Language Development (pp. 108-110). Sage Publications.

Veneziano, E. (2014). Filler syllables and acquisition of grammatical morphemes. In P. Brooks, V. Kempe, J. G. Golson (eds.), Encyclopedia of Language Development (215-216). Sage Publications.

Veneziano, E. (2014). Conversation and language acquisition: Unique properties and effects. I. Arnon, M. Casillas, C. Kurumada, & B. Estigarribia (Eds.), Language in interaction: Studies in honor of Eve V. Clark (pp. 83-100). TILAR, John Benjamins

Veneziano, E. (2014). Interactions langagières, échanges conversationnels et acquisition du langage. Contraste, 39, 31-49.

Plumet, M.H. & Veneziano, E. (2014). Anticipation des réactions et conduites persuasives dans les interactions d’enfants typiques ou avec autisme : le cas des épisodes d’opposition. In E. Sieroff, E. Drozda-Senkowska, A-M Ergis & S. Moutier (Eds). Psycologie de l’anticipation. (pp. 193-213) Armand Colin/Recherches

Veneziano, E. (2013). A cognitive-pragmatic model for the change from single-word to articulate speech: A constructivist approach. Journal of Pragmatics, 133-150.

LeNormand, M. T., Veneziano, E., Scripzac , & Testagrossa, F. (2011). Conduites narratives et Theorie de l’esprit chez des enfants dysphasiques.: Les effets de deux méthodes d’intervention. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant A.N.A.E. 112-113, 214-221.

Veneziano, E. (Guest Editor) (2010). Special issue on Conversation in language development and use. First Language, 30 (3-4), pp. 241-534.

Veneziano, E. & Parisse, C.  (2010). The acquisition of early verbs in French: Assessing the role of conversation and of child-directed speech. First Language, 30 (3-4).

Veneziano, E. (2010) Justifications and their effects in early adult-child interaction: Developmental trends and individual differences. In R. Zukauskiene (Ed.), Proceedings of the XIV European Conference on Developmental Psychology (pp. 153-160). Pianoro, Italy: Medimond.

Veneziano, E. (2010). Utilisations de langage et développement de la capacité à maîtriser plusieurs points de vue chez l’enfant. In A. Berthoz, C. Ossola et B. Stock (sous la direction de), La pluralité interprétative : Fondements historiques et cognitifs de la notion de point de vue (pp. 161-174). Paris : Collège de France Collection : Les conférences du Collège de France. 

Veneziano, E. (2010). Peut-on aider l’enfant à mieux raconter ? Les effets de différentes méthodes d’intervention. In H. Makdissi, A. Boisclair & P. Sirois (Eds.), La littératie au préscolaire : une fenêtre ouverte sur la scolarisation. (pp. 107-144).  Québec : Presses Universitaires du Quebec.Veneziano, E. (2010). Interaction, langage et théorie de l'esprit : liens inhérents et développementaux. In J. Bernicot, E. Veneziano, M. Musiol & A. Bert-Erboul,  (Eds.), Interactions verbales et acquisition du langage (pp. 89-118). Paris : L'Harmattan.

LeNormand, M. T., Veneziano, E., Scripzac A., & Testagrossa, F.  (2011). Conduites narratives et Theorie de l’esprit chez des enfants dysphasiques.: Les effets de deux méthodes d’intervention. A.N.A.E. 112-113, 214-221.

PRINCIPALES PUBLICATIONS avant 2010

Veneziano,  E. , Albert, L. & Martin, S. (2009). Learning to tell a story of false belief : A study of French-speaking children. InJ. Guo, E. Lieven,N. Budwig, S. Ervin-Tripp, K Nakamura & S. Özçaliskan (Eds), Crosslinguistic approaches to the psychology of language: Research in the tradition of Dan Isaac Slobin (pp. 277-289). New York, NY: Psychology Press. 

Veneziano, E. & Hudelot, C. (2009). Explaining events in narratives: the impact of scaffolding in 4 to 12 old-year children. Psychology of Language and Communication, 13, 3-20. 

Veneziano, E.  (2009). Language and internal states: A long developmental history at different levels of functioning. Rivista di Psicolinguistica applicata /Journal of Applied Psycholinguistics, IX (3), 9-27.

Veneziano, E.  & Plumet, M.H. (2009). La négociation dans les interactions conflictuelles : Une contribution à l'évaluation différentielle d'enfants autistiques de "haut niveau". Enfance, 1/2009, 143-156.

Hudelot, C. Salazar Orvig, A. &.Veneziano, E (Eds). (2008). L'explication: enjeux cognitifs et communicationnel. Paris : Peeters. 268p.

Veneziano, E (2005). Effects of conversational functioning on early language acquisition: When both caregivers and children matter. In B. Bokus (Ed.), Studies in the psychology of child language. Essays in honor of Grace Wales Shugar. (pp. 47-69). Warsaw: Matrix.

Veneziano, E. (2004). The emergence of expressive options in early child language : a constructivist account. In D. Ravid & H. Bat-Zeev Shyldkrot (Eds), Perspectives on language and language development: Essays in honor of Ruth A. Berman (pp. 203-218). Dordrecht : Springer. V

eneziano, E., Plumet, M.H., Cupello, S. & C. Tardif (2004). Pragmatic functioning in natural setting and the emergence of ‘theory-of-mind’ in autistic and control children: A comparative study. Psychology of Language and Communication, 8 (1), 25-42.

Veneziano, E. (2003). The emergence of noun and verb categories in the acquisition of French. Psychology of Language and Communication, 7 (1), 23-36.

Veneziano, E. (2002). Relations entre jeu de fiction et langage avant trois ans: de l'émergence de la fonction sémiotique à celle de la "théorie de l'esprit" en action. Enfance, 54, 241-257 .

Veneziano, E. (2002). Language in pretense during the second year: What it can tell us about “pretending” in pretense and the “know-how” about the mind. In R. Mitchell (Ed.) Pretense in animals and children (pp.58-72). Cambridge, UK : CUP.

Veneziano, E. (2001). Interactional processes in the origins of the explaining capacity. In K. Nelson, A. Aksu-Koc and C. Johnson (Eds.), Children’s Language, Vol. 10:  Developing Narrative and Discourse competence (pp. 113-141). Mahwah, N.J.: L. Erlbaum.

Veneziano, E. (2001). The importance of studying filler-producing children. Journal of Child Language, 28, 275-278.

Veneziano, E. (2001). A System-Approach to the Analysis of “Fillers” at the Transition to Grammar. Dans Almgrem, M., Barreqa, A., Ezeizabarrena, M.-J., Idiazabal, I. & MacWhinney, B. (Eds), Research on child language acquisition (pp. 739-760). Sommerville, MA.: Cascadilla Press.

Veneziano, E. (2001). Displacement and informativeness inchild-directed talk. First Language, 21, 323-356.

Veneziano, E & Sinclair, H. (2000). The changing status of “filler syllables” on the way to grammatical morphemes. Journal of Child Language, 27, 1-40.

Veneziano, E. (2000). Interaction, conversation et acquisition du langage dans les trois premières années. Dans M. Kail & M. Fayol (eds.), L’acquisition du langage, Vol. 1, L’émergence du langage. Collection Psychologie et Sciences de la pensée. Paris : P.U.F. pp. 231-265.

Veneziano, E. (1999). Early lexical, morphological and syntactic development in French : Some complex relations. International Journal of Bilingualism, 3 (2), 183-217.

Veneziano, E. (Ed.) (1998). La conversation : instrument, objet et source de connaissance : Etudes développementales. Psychologie de l’Interaction, 7-8.

Veneziano, E. & Sinclair, H. (1997). From the surface inward: a discontinuous continuity in the emergence of grammatical morphology. Archives de Psychologie, 65, 107-116.

Veneziano, E. & Sinclair, H. (1995) Functional changes in early child language : the appearance of references to the past and of explanations.                              

Veneziano, E., Sinclair, H. & Berthoud, I. (1990). From one word to two words: repetition patterns on the way to structured speech. Journal of Child Language, 17, 633-650.

Berthoud, I. & Veneziano, E. (1989). La signification énonciative dans les débuts du langage. Archives de Psychologie, 57, 271-281.

Veneziano, E. (1988). Vocal-verbal interaction and the construction of early lexical knowledge. Dans M. D. Smith & J. L. Locke (Eds.) The emergent lexicon : The child's development of a linguistic vocabulary. (pp.109-147). New York: Academic Press.

Veneziano, E. (1985). Replying to mothers' questions: A way to lexical acquisition. Journal of Pragmatics, 9, 433-452.

Sinclair, H., Berthoud-Papandropoulou, I., Gérard, J. & Veneziano, E. (1985). Constructivisme et psycholinguistique génétique. Archives de Psychologie, 53, 37-60.

Veneziano, E. (1981) . Early language and nonverbal development: A reassessment. Journal of Child Language, 8, 541-563.

Accèder à la liste complète des publications dans HAl-SHS  

En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l’utilisation de cookies.
More information Ok Decline